יום שישי, 19 בספטמבר 2014

עם תום הסמסטר

שלום לכולם,

עם תום הסמסטר המאוד מקוצר שלנו, כמה מילים.  ניסיתי להציג בפניכם כמה קצות קרחונים, כדי להראות לכם שמאחורי כל מושג או תיאוריה, יש עולם שלם ששווה לחקור.

תהליך הלמידה של כל אחד הוא אישי.  חלק משוועים להזדמנות למצוא לבד ולקרוא דברים שונים, וחלק זקוקים להנחיה, ליד מכוונת שתרים כמה אבנים ותראה מה יש מאחריהם.  הלימודים הפרונטליים הם כדי להכיר מושגים, להבין איך דברים עובדים, לעורר מחשבה.  התרגילים שאני נותן משיעור לשיעור הם כדי לדחוף קצת בעלייה, כשעסוקים בדברים אחרים.  אני, מה לעשות, רוצה שתלמדו את הדברים שלי, ויודע שבלי שיעורי בית, לא מתעסקים בחומרים האלו במשך השבוע.  משימות החיפוש הן כדי להכיר את כלי העבודה, להיות מסוגלים לחקור לבד.

כשלומדים, אז מעבר לשאלות הספציפיות, או למאמר של אותו שבוע, מתעוררות שאלות.  מחשבות חדשות, או תובנות, או קישורים בין דברים שנראו בתחילה כשונים.  ואז לומדים מהאחד לאחר.

זה תפקידה של תיאוריה.  לארגן את המציאות במסגרת שנראית מסודרת.  היא השלד עליו אנו בונים את ההחלטות שלנו, וצריך להכיר אותה – וללמוד גם תיאוריות אחרות המספרות סיפור אחר.  כל תיאוריה, כל מודל, כל משחק, הם פריזמה דרכה אנו מתבוננים על המציאות, ומחפשים תובנה חדשה דרכה.

הקורס נועד להכיר תיאוריות שונות, ולהתבונן מזוויות שונות, ולהתרשם משני דברים:  שיש הרבה דרכים לפרש את מה שאנו רואים בעולם; ואף אחת מהן היא לא כל האמת.

אז אפשר לבנות כמו בקוביות לגו, ולהרכיב מודלים מחשבתיים שונים ביחד – וליצור כל פעם תמונה קצת אחרת.  החוכמה היא להיעזר במודלים וגם לא לתת לגבולותיהם לעוור אותנו.  יש עוד הרבה מציאות שהמודל, כל מודל, לא יכול להכיל.  משפט פרטי מול משפט ציבורי זה מודל.  משפט אזרחי מול פלילי זה מודל.  כל אחד מחלק את המציאות לשתיים, ועושה עוול למקרי-הביניים.  

לחברי במבוא למשפטים, בהצלחה בבחינה.  תיהנו בהמשך הדרך, ותנצלו את השנה הזו היטב.  לא כולם פטרנליסטים כמוני, שנותנים שיעורי בית ומוודאים שאתם לומדים וחושבים.  קל לתת לעיסוקים האחרים להשתלט, או לחוסר עניין בחומר להתפתח.  זו העבודה שלכם להפוך את הלימודים למעניינים, ויש לכם כלים לחקור ולבדוק כל נושא שתתעניינו בו.

לחברי בתורת המשחקים, תחשבו טוב על שאלת המחקר שלכם, ותחדדו טוב טוב מה מעניין אתכם.  קראו מאמרים סביב הסוגיה, ותיעזרו בספר של אביעד חפץ ובספרים שקראנו מהם כדי להבין את המשחקים טוב יותר.  ב 31.1 אתם מגישים, מה שאומר שעד 1.12 סקירת הספרות אצלי, ועד 15.10 שלחתם דף עם תיאור קצר של נושא המחקר ו 4-5 מאמרים מרכזיים שבהם תרצו להיעזר.

בהצלחה לכולם, ותודה!  שנזכה ליישם את מה שאנחנו לומדים, ולהיטיב עם עצמנו ועם סביבתנו.

למתעניינים בתורת המשחקים, אני מתכנן קורס בנושא בסינמה סיטי, הרצאות באולם קולנוע, על תורת המשחקים עם יישומים בחיים, ועם המחשות מקטעי סרטים שנקרין שם.  אמור להיות כיף ומעניין, עם קליקרים (אפשרות למשחקים בשיתוף הקהל, שמצביע באמצעות מכשיר נייד ורואים את סטטיסטיקת התוצאות של כולם על המסך).
המעוניינים מוזמנים לפנות אלי, ואשמח להעביר פרטים.


 

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

תודה על כך שתמיד הגעת לשיעור מוכן, אנרגטי ונכון לענות על שאלותינו. אכן הצלחת לאתגר אותנו באמצעות המטלות להרחיב את הצוהר שנפתח בכיתה לעולם של הרחבת ההבנה ויישום של תיאוריות, דוקטרינות ושיטות משפט. אלו לדעתי ילוו אותנו הרבה מעבר לסיום הקורס.