יום רביעי, 16 בינואר 2013

שתיקה והקשבה: צעד נוסף

שיעורי הבית של השבוע הם לקחת את נושא ההקשבה צעד נוסף. הפעם אנו מנטרלים עצמנו ומקשיבים, אך לא רק כשמישהו מדבר אלינו. העשייה היא פשוטה: כל יום במשך השבועיים הקרובים, מוצאים לפחות פעם אחת 10 דקות שאפשר לשבת בשקט ולהקשיב. יכול להיות באוטובוס או בבית, בחוץ או בפנים, יושבים ובמשך עשר דקות רק מקשיבים.

 


 

מקשיבים לרעשים שיש, לא מתמקדים בדבר, שמים לב לכל מה שקורה, מבלי להסתכל עליו. לא מתמקדים בנושא ספציפי, לא עוקבים אחר השיחה של אלה לידנו, ודואגים שתשומת הלב לא תעצור בנקודה אחת, אלא תרחף על הכול. חווים כל רעש, כל תחושה גופנית, כל הבדל של חום וקור או רוח ושקט. המטרה היא פשוטה: להקטין את החלק בנו שמתעסק ברעש הפנימי, במחשבות שלא פוסקות, בדעות שלנו על הכול – ולשים לב לשאר. למה שבא מבחוץ. למה שהוא עובדתי וקיים פיזית באותו רגע באותו מקום בו אנו נמצאים.


 

ושמים לב גם למחשבות כשהן באות, לסיפורים שרצים לנו בראש, לדעה שלנו על הכול. אבל כשבאה מחשבה כזו, מתרחקים ממנה. מתאמצים להקשיב שוב למשהו שקיים בחוץ, או מתמקדים בשמש ובתחושה על העור.


 

כך, 10 דקות של הקשבה, פעם או פעמיים מדי יום. קשור מאוד להקטנת האגו שדיברנו עליה בהקשר של הקשבה לאנשים אחרים, אבל הפעם מקטינים עצמנו מול העולם, ולא מול אדם מסוים בו.


 

ושתפו בבלוג על מה שקורה, גם תוך כדי, פעם או פעמיים בשבוע.


 

מעבר לכך, אני מזכיר לכם מעשים מיטיבים, ולפחד קצת פחות מהצורך בתדמית. גם חוויות כאלה אשמח לשמוע...

 

2 תגובות:

מלכיאל חדד אמר/ה...

אני מאוד אוהב את תרגיל המעשים המביכים ולהתמודד עם מחיר לכלוך התדמית. אני מתעקש להמשיך בו דווקא בגלל שהוא מאתגר אותי מאוד.

אני משער שהתרגיל קשה לכולם, אך בפני הוא מציב קושי כפול: מלבד המשוכה של פגיעה בתדמית האישית שלי, אני עלול לפגוע גם בתדמית נוספת- של הדת והציבור הדתי.

מאז ומתמיד חונכתי כי הכיפה שעל ראשי מחייבת התנהגות נאותה. חילול השם נחשב לאחת מהעבירות החמורות ביותר ביהדות. לכל מעשה, טוב או רע, מתלווה רובד נוסף כשאתה חובש כיפה. כמה פעמים שמעתם משפטים בסגנון: "הדתיים האלה הם מלח הארץ", "הדתיים האלה כולם גנבים" וכו'?

לא פעם, כשחטאתי בהתנהגות לא ראויה, נזרקה בפני ההערה שאני הכי שונא בעולם: "איך אתה מתנהג ככה עם כיפה על הראש"?
כאילו כל הדתיים הם משה רבינו (וגם הוא חטא).

במהלך התרגיל אני מנסה להתמודד עם הדילמה, ומשתדל להניח על הגיליוטינה רק את התדמית האישית שלי ולהימנע מחילול השם, אבל זה לא פשוט.

YK אמר/ה...

היי חברים , בדיקת נוכחות.
כולכם שקעתם ונעלמתם בבחינות.
שיהיה לכולם בהצלחה בראיונות החל משבוע הבא, נסו לתרגל שם את ההקשבה :]
אני עדיין ממשיך עם המלחמה היומיומית. בסוף אנצח.
לילה טוב